Jump to content
thirty bees forum

Voorraad beheer van leveranciers


Recommended Posts

Beste Forum lezers, Hoe pakken jullie dit aan, de update van je voorraad die door je leverancier wordt aangeleverd in cvs formaat.

Aan te passen: active 1/0 Aantal Datum beschikbaar Datum aangemaakt

De leverancier levert zijn producten aan met product referentie. Maar hij geeft elk product dat bv uit meerdere uitvoeringen bestaat: kleur, grootte enz..als aparte product referentie.

In mijn shop heb ik deze producten onder gebracht als 1 hoofdproduct met de rest als combinaties, waarbij ik bij leverancier het betreffende product referentie heb ingegeven.

Alle producten komen voor in mijn product overzicht, zoals de leverancier deze heeft doorgegeven. in FO geeft dit geen aanleiding tot het selecteren van de aparte producten, bij het ingeven van 1 van de combinatie producten komt het product met combinatie keuzes te voorschijn.

Als ik een product update wens door te voeren, selecteer ik het nodige via 'n SQL en exporteer deze als cvs.

Bij het uitvoeren van de update, worden alle producten aangepast naar de huidige leverancier status.

Maar de combinatie producten blijven onveranderd. Als ik nu 'n cvs gebruik voor de combinatie producten, zit ik met tekortkomingen wat beschikbare velden betreft.

Momenteel gebruik ik geen magazijnen om voorraden te beheren. Of dit een oplossing biedt, weet ik niet. Na wat geëxperimenteerd te hebben ermee, biedt het geen soelaas.

Hebben jullie een advies?

MVG, Roger

Link to comment
Share on other sites

Producten niet "onder" hoofdproduct maken. Ieder product moet zijn eigen "ID" hebben anders kan je nooit werken met voorraad met producten of deze aanpassen. je moet werken met Attributes, kijk hier even: http://doc.prestashop.com/display/PS16/Managing+Product+Attributes

Link to comment
Share on other sites

Beste Kleijn36, Ik heb jou statement niet meteen goed begrepen, misschien even schetsen hoe het bij mij verloopt: Uiteraard zijn de product attributen al aangemaakt, waaruit ik kan kiezen. Als ik de producten van de leverancier krijg via cvs, zitten er geen attributen aan gekoppeld, dus hij geeft elk product dat een ander attribuut heeft een eigen ID product. Wat ik verder na de import van al zijn producten doe is: Ik maak van 1 van deze producten het hoofdproduct (bv product met leverancier reference E2010, bij dit product maak ik dan de attribuut producten aan, zoals E2011, E2012 enz..Deze producten hebben, in leveranciers, vul ik de leveranciers referentie in (E2010, E2011, enz..). Intern geeft ik het een reference mee als ef2010, ef2011, enz.. In FO, als men 1 van deze producten selecteert, kan men kiezen uit de product attributen, zoals kleur, maat, gewicht enz. Als men het betreffende product aanklikt, komt het juiste bijbehorende reference, ef2011 te voorschijn en ook de bijbehorende voorraad, dewelke ik had opgegeven bij product attributen.

In de product catalogus, bij product overzicht, kan ik het bijbehorende product van de leverancier wel verwijderen, of op non actief zetten. Maar bij een volgende product update, staan deze er weer met de aangepaste aantallen. Enkel de producten die als product combinatie staan, worden niet ge update met de aantallen.

Ik heb al zitten prutsen met voorraad beheer, maar dat wordt een omslachtige bezigheid, daar ik geen magazijn heb en enkel via dropshipping werk.

Als 'n SQL maakt van de tabel product, komt er geen "aantal" tevoorschijn, dus de voorraad wordt in een andere tabel bijgehouden, veronderstel de tabel stock_availabele Of deze ook gebruikt wordt, als je product aantallen, manueel dient aan te passen, dus zonder stockbeheer of magazijnen, weet ik niet.

0_1516276700332_Schermafbeelding 2018-01-18 om 12.56.52.png

Link to comment
Share on other sites

Inmiddels lukt het wel, maar enkel indien ik geavanceerd voorraadbeheer inschakel en na de import, alles handmatig dien toe te voegen via voorraadbeheer. Alle producten die als combinatie fungeerden eruit gehaald. En via cvs verwezen naar hetzelfde ID product en naar de reference van de leverancier. Zoals ik het nu begrepen heb, kan je enkel product aantal updaten, als je magazijnen, geavanceerd voorraadbeheer inschakelt en de hoeveelheden via deze opties manipuleren. Verder wordt er wel verwezen naar 'n manier om alle update producten in 1 keer door te voeren, maar deze optie heb ik nog niet ontdekt in het Voorraad menu. Hoe kan je verder de voorraad in het gekozen magazijn weer op 0 zetten, merk dat er daar voor 'n product, 330 aantallen zitten.

Link to comment
Share on other sites

@generaal er is geen optie om alle updates voor producten in een keer door te voeren in het voorraadmenu. Ik haal mijn voorraad uit een POS systeem (CSV File) en laad deze in mijn site, voorraad moet eerst op "0" gezet worden anders telt hij de aantallen bij elkaar op. Het gaat om deze 2 tabellen bij geavanceerd voorraadbeheer tbstockavailable en tb_stock. Ik doe het zo:

Voorraad op 0 zetten (alle artikelen): database openen (phpMyAdmin), vervolgens deze SQL uitvoeren: UPDATE tb_stock_available SET quantity=0; UPDATE tb_stock SET physical_quantity=0; UPDATE tb_stock SET usable_quantity=0 Nu staat voorraad op "0"' voor al je artikelen in je DB en kan je het CSV file met nieuwe voorraad importeren. Na import opnieuw indexeren en cache legen.

Voor de zekerheid wel even DB Backup maken!

Link to comment
Share on other sites

Beste Kleijn,

Is wel knudde, dat je het niet vanuit TB kan. Als je met verschillende leveranciers zit, moet je je SQL aanpassen, zodat je enkel de bijpassende producten voorraad op "0" zet. En als je via producten cvs, je nieuwe update erin zet, komen dan de aantallen in je producten, of zitten ze dan nog in je magazijn of elders? Hoe heb jij geavanceerd voorraadbeheer ingesteld?

Ik was nog aan 't stoeien met een voorstel van zimmer-media maar krijg het niet aan de praat, server 500 error en geen data geïmporteerd, alles instellingen staan volgens mij juist. http://www.whiletrue.it/update-prestashop-product-quantities-csv-file/

MVG, Roger

Link to comment
Share on other sites

@Generaal Van een nieuw product komen de aantallen in het magazijn als je dat aangeeft in je CSV file (kolom magazijn / waarde 1), voorraad wordt afgeboekt uit het magazijn. Gebruik je geavanceerd voorraadbeheer dan moet iedere product een een relatie hebben met het magazijn anders krijg je bij het afrekenproces "no carrier/geen vervoerder"

Even gekeken naar die post maar gezien de reactie van "Ton Rijsdijk" is er inderdaad een error 500 in het script. Ik denk dat je eerder naar store manager for prestashop moet kijken of een dropshipment module. https://addons.prestashop.com/nl/modules-prestashop/2937-store-manager-for-prestashop.html https://addons.prestashop.com/nl/importeren-exporteren-van-data/21683-csv-txt-xml-cron-import-dropshipping.html

Ik heb ook liever een script waarin alles vanzelf gaat als je een CSV upload naar een specifieke map (FTP) maar het is voor mij werkbaar. Met Dropshipping wordt het een heel ander verhaal. Misschien je vraag stellen in het algemene forum (engels)

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor je mededeling, Kleijn36. Voordat ik me ga bezigen met alle 7000 artikelen in te voeren, wil ik dit euvel eest opgelost hebben, niet dat je zit te klooien als je al je artikelen er al in hebt staan. Dat script had ik al aangepast, volgens de reacties, maar niets helpt. Alhoewel zimmer-media het blijkbaar wel gebruikt heeft. Ik merk bij de uitvoering dat er 0/175Bites worden overgedragen, dus geen aanpassing in de DB, ondanks dat alle gegevens kloppen. Maar soit, ik ga me inlaten met https://www.getdatakick.com/release/ En de zaak via XLM importeren.

MVG, Roger

Link to comment
Share on other sites

Beste Kleijn36, Ik heb jou statement niet meteen goed begrepen, misschien even schetsen hoe het bij mij verloopt: Uiteraard zijn de product attributen al aangemaakt, waaruit ik kan kiezen. Als ik de producten van de leverancier krijg via cvs, zitten er geen attributen aan gekoppeld, dus hij geeft elk product dat een ander attribuut heeft een eigen ID product. Wat ik verder na de import van al zijn producten doe is: Ik maak van 1 van deze producten het hoofdproduct (bv product met leverancier reference E2010, bij dit product maak ik dan de attribuut producten aan, zoals E2011, E2012 enz..Deze producten hebben, in leveranciers, vul ik de leveranciers referentie in (E2010, E2011, enz..). Intern geeft ik het een reference mee als ef2010, ef2011, enz.. In FO, als men 1 van deze producten selecteert, kan men kiezen uit de product attributen, zoals kleur, maat, gewicht enz. Als men het betreffende product aanklikt, komt het juiste bijbehorende reference, ef2011 te voorschijn en ook de bijbehorende voorraad, dewelke ik had opgegeven bij product attributen.

In de product catalogus, bij product overzicht, kan ik het bijbehorende product van de leverancier wel verwijderen, of op non actief zetten. Maar bij een volgende product update, staan deze er weer met de aangepaste aantallen. Enkel de producten die als product combinatie staan, worden niet ge update met de aantallen.

Ik heb al zitten prutsen met voorraad beheer, maar dat wordt een omslachtige bezigheid, daar ik geen magazijn heb en enkel via dropshipping werk.

Als 'n SQL maakt van de tabel product, komt er geen "aantal" tevoorschijn, dus de voorraad wordt in een andere tabel bijgehouden, veronderstel de tabel stock_availabele Of deze ook gebruikt wordt, als je product aantallen, manueel dient aan te passen, dus zonder stockbeheer of magazijnen, weet ik niet.

Link to comment
Share on other sites

Beste Kleijn36, Ik heb de module geïnstalleerd, je kan ze gratis gebruiken voor 'n week, voorlopig is het me al gelukt om 'n XML file van m'n leverancier te importeren, maar heb het verder nog niet aan de praat gekregen, je kan ook op het demo account van Datakick inloggen om het een en ander te testen.

Link to comment
Share on other sites

In het verleden heb ik hetzelfde gedaan via Access met een odbc koppeling naar de database van de shop en een koppeling naar het bestand van de leverancier. Via een updatequery werden dan de gewenste velden aangepast, werkte perfect. Wellicht is dat een optie.

Link to comment
Share on other sites

Hallo piet, Ik heb hiervoor spreadsheets gemaakt, waar de nodige conversie plaatst vinden, daarna zet ik de gegenereerde data om naar 'n cvs en importeer ik deze via Producten, dit voor het vullen van mijn shop met de producten van de leverancier. Ook het filteren van nieuwe producten en producten die uit het assortiment zijn genomen Tot hiertoe loopt dit prima, maar daarna wil ik de bestaande producten in mijn shop van de betreffende leverancier updaten op dagelijkse basis, dit zal dienen te gebeuren via 'n XML feed, hier ben ik nog mee aan 't experimenteren met de module van DataKick. Het huidige probleem zit hem in de combinatie producten, de hoeveelheid van deze worden bij een cvs file update niet veranderd in de shop, vermoedelijk komen de hoeveelheden ergens in 'n magazijn of advance stockbeheer terecht en dien je deze voor elk product, handmatig toe te voegen, een onbegonnen taak. In principe heb ik geen magazijnen, daar ik werk met dropshipping en misschien heb ik hier de verkeerde instellingen gekozen. Als ik ze op handmatig toevoegen instel, worden de hoeveelheden van de combinatie producten eveneens niet geüpdatet. MVG, Roger

Link to comment
Share on other sites

@Generaal Er zijn verplichte velden bij combinaties import(zie CSV, 1e 3 velden zijn verplicht) Het was handiger voor jou geweest als je op "referentie" en aantal import kan doen maar dat gaat dus niet. 01516461299359Combinatie CSV.csv

Combinatie Import alle beschikbare velden. 01516463919344combinations_import.csv

Indien je exporteert vanuit SQL ook de tabellen tbproductattribute en tbstockavailable even bekijken.

Link to comment
Share on other sites

Beste Kleijn36, Klopt als 'n zwerende vinger. Het probleem is dat je de update niet kan uitvoeren met enkel product cvs import, je dient ook de combinatie cvs import te gebruiken. Ik heb voor 1 leverancier die producten met combinaties aanlevert, dit via een spreadsheet opgezet. Eerst de hoofdartikelen via Product cvs inladen, daarna de combinatie artikelen. Ook het configureren van de fotolinken is 'n heel huzarenstukje..maar dat lukt ook weer wel om de hoeveelheid bijpassende foto's in m'n spreadsheet geselecteerd te krijgen.

Bij een andere leverancier worden er geen combinatie producten aangeleverd, deze heb ik zelf aangemaakt. Dus bij het uitvoeren van 'n stock update, die ik loslaat op mijn aanwezige producten in m'n schop, dewelke ik exporteer via SQL Query en na aanpassing weer via cvs importeer. Maar de combinatie producten, dien ik dan apart te updaten, dus de hele rits attributen enz..dien ik dan via 'n SQL weer te exporteren en zien dat ik ze kan linken aan de ID product nrs van de leverancier..

De shop heeft geen mogelijkheid om deze twee tabellen gecombineerd te importeren. Inmiddels met de module van DataKick bezig, daar kan je wel een update uitvoeren op Producten of Combinaties, maar daar moet ik nog aan sleutelen en voorwaarden aan veldwaarden zien te geven, zoals de leverancier bij voorraad "Y" opgeeft en ik het aantal dan wil aangepast hebben naar bv 4 stuks, bij geen stock, "N", aangepast dat het product 0 voorraad heeft en niet kan besteld worden. En dan ook nog de selectie op leverancier, ik wil geen massa update uitvoeren bij alle leveranciers.

Ik ga nog eens aan de slag, bedankt voor je toelichting.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...